Impact

Impact is het thema van het jaarverslag 2021. Duurzame impact in de breedste zin des woords. We gingen over dit thema in gesprek met Maria van der Heijden (MVO Nederland), Annemieke Nijhof (Deltares), Laurens de Vries (TU Delft), Olof van der Gaag (NVDE) en Janine Verweij (Geothermie Nederland). Professionals die allemaal, ieder op hun eigen manier en op hun eigen terrein, impact realiseren in de energietransitie. De gesprekken gingen over leiderschap, leveringszekerheid van energie, aardwarmte en verbondenheid met de omgeving. Lees en luister hun boeiende verhalen en verrassende visies.

'Durf het ongemak in de ogen te kijken'

Maria van der Heijden, directeur-bestuurder van MVO-Nederland, heeft een duidelijk doel voor ogen: de oude economie transformeren naar een nieuwe. 2025 is daarbij de streefdatum. Monique Wesly, manager communicatie & public affairs en Nicolien Vrisou van Eck, programmamanager, beiden van EBN, gaan met haar in gesprek.

Lees het interview

'Podcast over besparen, verduurzamen en afhankelijkheid'

Laurens de Vries (TU Delft), Olof van der Gaag (NVDE) en Barthold Schroot (EBN) bespreken in een podcast de verschillende dimensies van de zogeheten 'badkuip'. Luister wat ze te zeggen hebben over energiebesparing, de noodzaak tot snel verduurzamen en waarom de importafhankelijkheid best op te lossen is. Vragensteller is Marcel Hoenderdos.

Luister de podcast

'Putten slaan en bruggen bouwen'

Herman Exalto is manager thema geothermie bij EBN. Janine Verweij is directeur van branchevereniging Geothermie Nederland (GNL). Ze gaan in gesprek over de impact van aardwarmte op de energietransitie in Nederland en het versnellingstraject gebouwde omgeving in het bijzonder.

Lees het interview

'Het delen van onzekerheid is een enorme kracht'

Annemieke Nijhof is algemeen directeur van Deltares, onderzoeksinstituut voor water en ondergrond. Samen met Jan Willem van Hoogstraten (CEO van EBN) geeft ze antwoord op een aantal prangende vragen met betrekking tot leiderschap.